fredag 18 september 2009

Sverige för Nepal, Nepal för Sverige

Visst är internet intressant och lärorikt! När jag klickar runt så finns det så mycket att lära (och en massa att förkasta). En del känner kanske till Dr. Hans Rosling (professor i internationell hälsa). Kolla följande Gapminder länk! Se videon på 9 minuter och läs vidare sedan.

Tänk om Nepal kunde få det som i Sverige. Nepal både vill och kan ha ett modernt liv och visst skulle det vara bra! Visst skulle det vara bättre om vi var tvungna att läsa historia för att förstå hur bra vi har det.

Tänk om Sverige kunde få det som i Nepal. Jag menar att vi har mycket att lära av människor som har livsnära behov och bli av med vår historielöshet (kommer du ihåg hur det var innan du hade mobiltelefon?). De är rika i sin fattigdom, varma och generösa människor. Vi lär känna oss själva bättre genom andra!

Nu finns det människor med sämre livsvillkor och som vi dessutom kan lära av. Vi både kan och måste hjälpa Nepal att komma ur fattigdomen och vi kan lära oss något som vi missat av bara "farten" i vår egen "utveckling". Internet kan inte lära oss allt. Häng med till Nepal. Ge och lär!

3 kommentarer:

  1. Har som ett komplement till er resa hittat en nytryckning av Laurence Oliphant. Journey to Kathmandu (the capital of Nepaul), 1852, på ett antikvariat, som jag läser. Resan startade dec 1950, men har inte tjuvläst slutet så att jag vet när den slutade. Intressant läsning!

    SvaraRadera
  2. Hej Sune, intressant parallell. Men visst startade han sin resa 1850-51 (skrivfel 1950?). Låt mig höra om vad tycker när du läst klart. Just nu läser jag en biografi "Mor til tusen" om Ingeborg Skjervheim som kom till Nepal 1954.

    SvaraRadera
  3. Du har rätt. Ingeborgs bok är bra/intressant oxå. Hälsningar från ett varmt Detroit

    SvaraRadera

Min blogglista