söndag 18 oktober 2009

Minimera CO2-utsläppet med rätt val av flygväg

Att flyga till Nepal är det enda vettiga sättet om man inte som Göran Kropp ska cykla dit, eller som forna missionärer ta båten. Men flyg släpper ut koldioxid och står för ca 2% av växthuseffekten. Hur miljömedvetna är vi egentligen?

Jag hittade en bra sajt för beräkning av koldioxidutsläpp för flyg: Flight Emission Calculator.

"Aircraft flight carbon dioxide emission per-mile are significantly affected by the length of the flight because a high percentage of fuel use and emissions are expended on take-off."

Det viktiga är att minimera antal flygningar eftersom starten gör åt mest bränsle och ger proportionellt mest koldioxidutsläpp. När vi i torsdags beställde 5 biljetter till Nepal för hela familjen valde vi ett flyg med bara en mellanlandning. Stockholm-Doha-Kathmandu med Qatar Airways. Det är faktiskt det enda flyg jag hittat med bara ett stopp från Sverige. Det är inte det billigaste, men inte farligt dyrt alls. En vuxenbiljett kostar 8240:- jämfört med det billigaste alternativet på 7088:- som flyger Stockholm-Bryssel-Abu Dhabi-Kathmandu, alltså en mellanlandning mer.

Jag roade mig med att räkna ut CO2-utsläppet för dessa båda resor med hjälp av Flight Emission Calculator.


Resan med 2 mellanlandningar släpper ut 21% mer CO2 per person men är 16% billigare. Vi tycker att det är värt att tänka på miljön. Dessutom är det en snabbare resa via Doha, något som är bra för oss som reser med tre små barn.

सुभ यात्रा !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista