lördag 31 oktober 2009

God Allahelgonahelg!

Så var det äntligen dags för mig, Anna, att också bege mig ut i blogg-djungeln. Ja det är faktiskt sant - jag har aldrig bloggat förr!! Så ni får ha lite överseende...

Jag vill i alla fall dela en liten 'event' som ägde rum ute i trädgården i eftermiddags. Som en del vet har vi ett antal äppelträd runt vårt hus - 7 stycken närmare bestämt, av olika sort och kvalitet. De flesta har sedan några månader ingen frukt kvar och nu var det hög tid att vi tog oss an det sista. Vi trodde vi "bara" skulle ut och raka ihop en massa skruttar och dumpa uppe i dungen strax intill. Men till vår förvåning var de så många och av så god kvalitet att vi inte hade mage att slösa bort Guds gåvor. Sagt och gjort - fram med äppelmustkross och press från Ulriksdals trädgård på Kivik. Barnen var också med och slet! Och nog är det ett sant nöje när den ljusa musten skummande forsar ner i kärl efter kärl!


Det blev väl en sådär 15 liter i alla fall. Men det blir mörkt så fort nuförtiden! Med en stor strålkastare, typ byggjobbargrej kunde vi köra på ett tag till! Det blev lite mysigare med extraljus och man kände sig lite som i rampljuset!

"På Alla helgons Dag!" tänker kanske en del. Ja det råkade det vara. Just därför stannade vi en liten stund vid Sköllersta kyrka när jag och barnen skulle hämta maten vi hade beställt från pizzerian i byn. Vi tittade på alla ljus som tänts och jag förklarade för barnen att det inte i första hand är Halloween vi firar, med godis, pumpor och häxor utan att det egentligen är Allahelgonahelg. Vi tänker på dem som har gått före och tänder därför ljus på deras gravar. Mycket längre eller djupare hann jag inte förklara där på kyrkbacken för då skulle våra pizzor och hamburgare blivit kalla.

Önskar alla en god fortsättning på "All Hallows Eve" och en god Allahelgonadag i morgon! /Anna

2 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Du bloggar bra!! Låter verkligen jättehärligt med äppelmusten! Gott gotti gott gott!

    kram Cecilia R H

    SvaraRadera
  2. Tack! Det värmde med uppmuntrande ord om min första "bloggning". Apropå värmd - ska nog värma lite äppelmust! Hörde förresten att det finns äppelträd i Nepal. Kanske en affärsidé det med!? /Anna

    SvaraRadera

Min blogglista