lördag 7 november 2009

Mat som mat?

Kulturmöten är så intressanta!

Jag har studerat Den stora resan, del 2. Denna gång fokuserar jag på maten. Vi reagerar på förändringar och mat är något som ofta skiljer sig åt i olika kulturer. Hur vi anpassar oss och vågar smaka och bli mätta på annorlunda mat är också väldigt olika från person till person. Jag har redigerat ett 3-minutersklipp, se "Den stora resan 2, Mat som mat!" i högerspalten eller på DENNA länk.


Jag kom till Nepal första gången 1991 och maten i Nepal var en stor svårighet för mig i början. Jag satt ofta ensam kvar med kall mat när min värdfamilj lämnade köket för att titta på TV. Jag tragglade och kämpade med maten, den ville liksom inte åka ner i strupen. Men så hände någonting, jag kan inte förklara vad. På min fjärde resa till Nepal 1995 föll allt på plats! Jag hade väl vant mig, men jag har aldrig haft svårt att äta ris och linssoppa mer, med undantag för kraftigt stark mat.

Den nepalesiska maten är till stor del lik den indiska maten. Att laga nepalesisk mat är inte så svårt. Jag kan tipsa om matvideornepalnews.com (Nepalnyheter på engelska). Hos familjerna där våra kunder kommer att bo och äta säkrar vi upp att maten är både god och säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista