lördag 14 november 2009

Brainstorm och idéernas avkok

Det har varit en tuff vecka, mer jobb på sjukhuset och Anna som haft halsböld och mått riktigt dåligt. Det är en anledning att vi inte bloggat ofta men kanske inte en godtagbar ursäkt. Nåja, vi har för avsikt att ha minst 2 inlägg per vecka.

I början av en affärsidé kommer man på en massa saker som man skulle kunna göra. Vi använder baksidan på en gammal tapetrulle och kör lite brain storm. Detta rekommenderas!

Det ger möjlighet att snabbt få ner hundratals idéer men efterhand måste man koka ner dessa idéer till det som blir själva kärnan i affärsidéen. Den processen har lett oss till att än mer fokusera på det som blir vår nisch - kundens eller turistens personliga möte med Nepal. Låt mig förklara mer!

Nepal håller på att stabiliseras även om politiska protester fortsätter. Sådan är Nepals fortsatta kamp för en fungerande demokratisering. Lonely planet skriver att Nepal är en av de topp tio länder värda att besöka år 2010.
Over the last decade, Nepal has seen its share of troubles, but 2008 was a watershed year – the rebels became the government, the kingdom became a republic and the king became a civilian. With the fall of the monarchy, the sound of temple bells has replaced the stomp of army boots and peace has returned to Shangri-La.

Förra året kom gerillan till makten efter fredsavtalet 2006, kungen avsattes också förra året och blev en "vanlig" medborgare. Nepals regering planerar att år 2011 blir ett turismens år i Nepal. Turisterna återkommer och då är frågan hur man kan använda turismen för att hjälpa dem som bäst behöver det. Det är naturligt att de som redan har en business tjänar på turismen men vi tror att vi kan använda turist-penseln för att måla på de "vita fläckarna" på kartan.
Genom att förbereda de på kartan "vita" byarna för ett rikt kulturmöte med våra skandinaviska kunder får de nepalesiska familjerna ett mikro-startkapital så att de kan sätta igång en liten egen business. Kanske kan våra kunder ge tips på affärsidéer. Är ett mikro-startkapital lika bra eller bättre än ett mikro-kreditlån? Vi funderar på att bara besöka byar ett år eller två för att inte bygga in ett osunt beroende av oss.

Vi tar gärna emot tips och synpunkter på denna del av vår affärsidé!

Nästa steg handlar om våra kunder. Jag tror att många håller med när jag säger att vi i väst har utvecklat vissa välfärdsproblem. Ofta blir vi fartblinda av all teknisk utveckling och konstant förändring att vi inte vet vad vi egentligen behöver! Vad är viktigt i livet? Gör vi det vi vill? Hur ser ett fullödigt liv ut? Visst har vi alla olika svar på dessa frågor, men ofta har vi inte tid till eftertanke.

Hur skriver man ovanstående i en kort mening? Hjälp oss!

En lösning på västvärldsproblemen är att få komma och leva som en tillfällig familjemedlem i en nepalesisk by i 3 dagar eller 10 dagar eller 21 dagar. Vi möter människor med livsnära behov i motsats till våra skapade behov. Kontrasterna är det vi först upptäcker och mötet med en annan kultur ger oss flera tillfällen att (om)värdera våra egna liv. Målet är att våra kunder återkommer hem med en klar insikt i hur de vill leva sina liv.

Jag vill påminna om min tidigare blogg om Den stora Resan del 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista