tisdag 12 januari 2010

Nepal Face to Face får snart ett nytt ansikte

Nu börjar det dra ihop sig. Bara 16 dagar kvar tills vi åker och mycket på agendan. I söndags "predikade" vi i vår lokala kyrka (Larslundskyrkan i Sköllersta) och pratade om nätverken BAM, Schyst Resande och om våra förestående planer. Kul med så hjärtliga kommentarer efteråt!

Vi jobbar nu på en ny hemsida för www.nepalfacetoface.se Vi kommer lyda Björn Söderbergs tre råd:

1. Satsa alla resurser på att skaffa din första kund.
2. Läs tips nr 1 igen.

3. Jobba. HÅRT.


Liksom Björn börjar vi alltså försäljning av något som inte finns! Men det kommer finnas, det är vi säkra på. Vi reser till Nepal kring den 1 februari och redan den 1 mars 2010 räknar vi med att ha en by klar att ta emot gäster. Det ger oss en månad. Och till den 1 april tror vi oss ha 2 byar klara. Vi har anledning att tro att vi klarar detta. Dels kan Per språk och kultur. Dessutom har vi direktkontakt med Mr Tara Shakya som ordnade byboende åt Per 1995, då han bodde tio dagar i en by nära Kathmandu. Kanske är det bara vågade kunder som kommer, men det har vi inget emot! Hur som helst, om ca 7 dagar kommer sajten upp och då får Nepal Face to Face ett nytt ansikte!


Nästa nyhet är att vi från idag kommer ut med dagliga video-twitters, dvs mikro-videos kortare än en minut. Vi hoppas att detta blir ett kul sätt att följa oss i förberedelserna för invigningen den 17:e och inför avresan den 28 januari, samt vår första tid i Kathmandu. Se vår första video-twitter i högerspalten eller på you-tube.

En uppmuntrande kontakt har vi i Cecilia Stridsberg, en student vid Göteborgs Universitet som studerar kulturgeografi och nu skrivit klart sin C-uppsats i hållbar turism. Hon lägger fram den imorgon onsdag och hon har med en intervju med oss. Hon skriver bland annat:

"Fördelen med projektet Nepal Face to Face är att de själva kommer vara på plats, skapa lokala kontakter och personliga relationer. Om de dessutom kan vara med att påverka Nepals turismutveckling är det fantastiskt. Gemensamt för Nepal Face to Face och Stars of Africa är att de inte är vinstmaximerande och värnar för sociala och ekologiska frågor och fler borde följa deras tankegång, såväl företag som turister.
"


"Trots att konsumenter idag inte ställer allt för höga krav har jag en förväntan om att det kommer förändras och jag tror att efterfrågan kommer att öka av den typen av resor som Nepal Face to Face erbjuder."

"Nepal face to face är ett exempel och inspirationskälla."

Kul med sådan positiv bild från akademiskt håll!

2 kommentarer:

  1. Hej! Kul med så positiva ord i C-uppsatsen, jag blir onekligen sugen på att åka på en resa med er en dag när jag kan undvara tiden och pengarna... Kul idé med videotwitter också :)

    SvaraRadera
  2. Lina, kul att du vill åka med oss en dag. Det ser vi fram emot. Tack för kommentaren!

    SvaraRadera

Min blogglista