onsdag 24 februari 2010

Tre bra kontakter!

Just nu känns det som det går bra för oss. Vi har fått tre bra kontakter som jag vill berätta om.

En Designer - Vi råkade stöta ihop med ett svenska par här i Kathmandu. Killen som heter Samuel visade sig vara designer och jag passade på att fråga honom om vår logga. Ville jag ha ett ärligt svar eller inte, frågade han. Givetvis sa jag, som tycker om all konkret kritik. På fem minuter visade han vad som var fel med loggan och gav ett spontant förslag på hur vi lätt kunde förbättra den. Den stora loggan är alldeles för rörig, för många detaljer. Efter fem minuter kom han fram till att den kan se ut så här:
Samuel tyckte vi har ett så bra namn och den lilla symbolen blir enklare och lättare att uppfatta och komma ihåg.

Jag tänkte att om han kan hjälpa oss till detta resultat på fem minuter, hur bra kan det då inte bli om han får en dag eller en vecka på sig. Sagt och gjort, han tittar nu på hur loggan kan bli ännu något bättre.

En Mentor - En svensk erfaren entreprenör har blivit lite av en mentor för oss. Eftersom vi inte har genomfört företagande i den här omfattningen tidigare så saknar vi erfarenheter. Vår mentor hjälper oss att ställa rätt frågor så att vi inte missar några onödiga enkla saker. Vi får däremot arbeta på svaren och jobba hårt på att få allt att fungera.

En Lokal Entreprenör - Vi har hittat en lokal kontakt vid namn Bipin som driver två företag i Nepal, ett tryckeri och ett reseföretag. Bipin är en tänkande kreativ person som inte bara sväljer alla våra tankar och idéer utan kommer med motfrågor och förslag. Sådant gillar jag. Det känns som vi hittat varandra mycket lätt, en liten själsfrände faktiskt! Med mig bär jag dock Björn Söderbergs råd att inte lita på folk allt för tidigt. Dock känner jag inga dåliga vibbar här.

Vi nätverkar oss fram och det känns kul på alla sätt! Vi har flyt nu och det behöver vi.

I övermorgon åker Bipin, Tara och jag till första byn för att rekognosera. Och efter ca 2-3 veckor har vi två grupper med pilot-turister där om allt går väl.

Någon frågade mig varför man ska åka till Nepal. Vad är det som är så speciellt? Alla som varit här (och som tycker om Nepal - smaken är ju olika) säger att det är människorna! Människorna är extremt vänliga och gästvänliga. Leendet är inte långt borta och människor har tid för varandra! Något som vi kan lära av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista